Skip to main content

Can a marriage which did not start well become a positive force?



This talk seem nothing interesting but K have revealed some very important topic. The first is about the Family in the East is tremendously important. For the family they'll do anything.
The family in the West are disappearing more and more when in the East the family is still the same.
The second one is about relationship, a mere form of attraction ? biological responses on both sides, the curiosity, the sense of want to be with another which may be the outcome of unconscious fear of loneliness, the tradition which have established that habit.
    In both case there's the fear of losing possessing, exploiting each other sexually and all the rest of it, u follow?

On relationship and responsibilities, I have already 'know' that there are not single or a few people on relationship with me but the whole. My responsibilities is for the whole too, for the violent, poverty...

Lee Kuan Yew have some statement about the Family value or something like Singapore must have keep it's Family value... This is a interesting case to study on political and/or JK teaching in action.

Notes: Youtube now have Auto-Translate subtitles. May be this feature have released for a while, but for now I just noticed it. Along with auto generated (ie. English), it is very powerful thing.
For Vietnamese, it is far beyond acceptable translation. I think event though with community contribution (over Google Translate), machine learning etc. There are still a gigantic barrier on the limitation of Vietnamese, especially on JK teaching since from the beginning he said the word is never the thing. Some scholar (?) have pointed this out, I remember Ng. D. Diem have mentioned this.

Tiếng Việt bên dưới.
Bài này K trả lời câu hỏi rằng liệu một cuộc hôn nhân ban đầu không thuận lợi có thể trở nên tốt hơn? Hay có thể trở thành một động lực tích cực ?
(Cái này mình chưa biết dịch thế nào cho hay và chuẩn nhất).
Bài này so với bài Is it necessary to marry in life thì không có gì mới. Nhưng có một số đoạn rất hay.
Đầu tiên là đoạn về Family. Gia đình với người Á Đông rất quan trọng. Người ta có thể bất chấp làm mọi thứ cho gia đình, dòng tộc. Ở phương Tây thì vai trò gia đình đang dần mai một / mất đi. Điểm này có thể rất quan trọng khi nghiên cứu về corruption. 
[Á Đông] có đúng là ám chỉ châu Á ? Tôi thấy dễ nhầm với Đông Á. Về mặt địa lý thì VN ở Đông Nam Á nhưng văn hoá, sắc tộc thì lại giống Đông Á. VD như ngôn ngữ (đơn âm), Hán Việt, da vàng... Để so sánh với người Thái, Mã Lai... dùng chữ Phạn (kiểu con giun), da sậm... 

[Full tên bài link ở trên Is it necessary to marry in life? What's the physical relationship between man & woman? Dài chỉ 6p]

Hai keyword mình thấy ở đây là relationshipresponsibility. Sẽ cập nhật thêm sau khi coi kỹ lại bài gần 30p này.
    Với nhiều người, mối quan hệ, hẹn hò (relationship) chỉ đơn thuần là một dạng quyến rũ (attraction), phản ứng sinh học tự nhiên hay tính tò mò, cảm giác muốn gần gũi ai đó vốn bắt nguồn từ việc sợ cô đơn hay sợ áp lực truyền thống.  Người Đông Á có áp lực về hôn nhân rất nặng. Ở mấy nước phát triển như Nhật, Hàn, Đài Loan, S'pore... thì việc này có vẻ ngày càng tự do hơn, không còn lo chuyện chồng con / vợ con... như VN, China...

Notes:
Youtube có tính năng Auto-Translate. Bạn có thể contribute cho Google Translate để dịch tiếng Việt tốt hơn. Tuy nhiên tôi nghĩ tiếng Việt cố hữu có rất nhiều hạn chế về từ vựng, cách hình thành từ mới, du nhập từ mới, ngữ pháp... Dù GTrans có tốt đến đâu thì bài gốc tiếng Anh có lẽ vẫn là cách duy nhất để nghiên khảo về JK.


Comments

Popular posts from this blog

Những ngôi làng nhỏ ẩn mình vùng nông thôn và rừng núi - các ngôi chùa, đền và miếu cổ.

Nguồn Internet (cần update lại). https://baohatinh.vn/nui-hong-song-la/ngoi-den-co-hon-200-nam-tuoi-o-ha-tinh-keu-cuu/174003.htm Các ngôi chùa hay đền, miếu ở vùng nông thôn rất cổ kính và đẹp. Nó hay đặt ở những nơi hẻo lánh và có phần đặc biệt, trừ ngôi đình làng. Kiến trúc không rõ ảnh hưởng từ đạo lão hay gì nhưng thường hòa vào thiên nhiên, cảnh quan xung quanh. Khác với nhà thờ thường cao nhất trong khu vực và xây rất đẹp và lộng lẫy ở khía cạnh khác. Chùa thường thờ Phật hay các danh nhân qua các thời, xưa quá rồi hoặc từ sự kiện đặc biệt thì thành cổ tích, nhân vật truyền thuyết, dân gian... Các ngôi đền, miếu có vẻ thờ đủ thứ nhưng đa số là folk region hay danh nhân. Nhiều ngôi đền, miếu ẩn mình trên những vách núi, bờ sông hay nơi hiểm yếu rất đặc biệt. Điển hình là xứ Đoài, dọc theo sông Đáy, Tích Giang có rất nhiều mỏm núi đá, đá ong và theo đó là rất nhiều chùa chiền, miếu và đền rất đẹp. Sông Tích Giang hay Hát Giang xưa có bề dày lịch sử như H...

You worship success

You worship success We all want to become something: a pacifist, a war hero, a millionaire, a virtuous man, or what you will. The very desire to become involves conflict, and that conflict produces war. There is peace only when there is no desire to become something, and that is the only true state because in that state ...

A confident man is a dead human being

http://www.katinkahesselink.net/kr/confiden.html https://ernietheattorney.net/a-confident-man-is-a-dead-human-being/ https://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/0060648082/ernietheattor-20/103-5695954-1041405 I’m reading this book, which I’ve read before.  Somehow this time the ideas seem less abstract.   I enjoyed this passage, and carefully underlined it: "In order to understand ourselves we need a great deal of humility.  If you start by saying, ‘I know myself’, you have already stopped learning about yourself…A confident man is a dead human being." I especially love that Krishnamurti doesn’t profess to be able to impart any great truth, which this passage shows quite nicely: "I have nothing to teach you — no new philosophy, no new system, no new path to reality; there is no path to reality any more than to truth.  All authority of any kind, especially in the field of thought and understanding, is the most destructive, evil thing.  Leaders destroy...